Chimborazo en protesten in Cuenca - Reisverslag uit Quito, Ecuador van Renee Kooijman - WaarBenJij.nu Chimborazo en protesten in Cuenca - Reisverslag uit Quito, Ecuador van Renee Kooijman - WaarBenJij.nu

Chimborazo en protesten in Cuenca

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Renee

11 Maart 2005 | Ecuador, Quito

Hai lieve allemaal!!

Antje en ik hebben alweer veel meegemaakt in de kleine week dat we aan het reizen zijn.Zondag zijn we naar Riobamba vertrokken en daar kwamen we aan het eind van de middag aan.Toen we de stad inliepen kwamen we al snel aan bij een kerk waar militairen druk bezig waren de Ecuadoriaanse vlag op te hangen.Toen we vroegen wat er zou gaan gebeuren,bleek dat het een feestdag was en er een mis en een optocht gehouden wou worden ter ere van een heilige.We hadden geluk,dit gebeurt maar 1 keer in het jaar!Om 18 uur begon de mis en er waren veel mensen,waarvan ook veel militairen in tanks(dat past toch niet bij een mis?)en veel politie.

De mis duurde een uur en was te vergelijken met de mis die ik eerder meegemaakt heb.Een beetje lang een uur,vooral omdat het ook steeds kouder werd.Maar wat was het uitzicht dat we hadden mooi!!De wolken hadden mooie kleuren en we konden Riobamba van bovenaf goed bekijken.Toen begon de optocht met veel kaarsjes en een kicherig Mariabeeld en een Jesusbeeld voorop.

Er waren bijna geen toeristen en daardoor raakten we snel aan de praat met 2 poolse jongens.Het bleek dat we in het zelfde Hostal sliepen en we zijn ook samen wat gaan eten.Het hostal was goed,maar s nachts werden Antje en ik wakker van beesten die in de ruimte boven onze kamer aan het rondrennen waren.We zouden zweren dat het ratten waren,maar volgens de medewerker waren het twee honden.We zijn er nooit achter gekomen..

De volgende dag zijn we naar twee kleine dorpjes geweest,Guano en Santa Teresita.Eigenlijk moesten we onze dagen tot woensdag vol maken omdat dan de beroemde trein(waar je op het dak moet zitten)naar de rots "De neus van de duivel"gaat.Na het ontbijt begonnen bij mij helaas mn buikkrampen.Auuuw!!Waarschijnlijk had ik iets verkeerd gegeten,want toen we bij de terminale baden in Santa Teresita waren,kon ik alleen maar in de buurt van de wc s liggen..De baden stelde niet veel voor,maar helaas heb ik dus ook niet zoveel van de omgeving gezien.

Ondanks dat ik nog niet helemaal beter was de volgende dag,zijn we samen met de Polen(inmiddels 3)naar de hoogste berg van Ecuador gegaan,de Chimborazo!De heenweg was al erg mooi en toen we aankwamen bij de vulcaan sneeuwde het!Zo zie je maar,ook hier heb je sneeuw!Eigenlijk was het erg slecht weer,het was te mistig om de top te kunnen zien.Erg jammer voor de Polen die naar Ecuador zijn gegaan om de top van 6310m te halen,maar we zijn vanaf de eerste berghut naar de tweede gelopen.Het was een klein uurtje lopen,maar ik was echt uitgeput toen ik aankwam.De anderen hadden nergens last van,maar het kwam waarschijnlijk omdat ik daarvoor twee weken in de Selba(0 meter)gezeten had en natuurlijk niet zo lekker was.Maar ik heb wel mijn top van 5065 meter gehaald,wat ik goed genoeg vond!

Toen het weer woensdag gelukkig goed bleek te zijn,kwamen we om 6 uur bij het station aan,maar helaas bleek de trein voor twee weken stuk te zijn!Er was wel een alternatief,namelijk een busreis en dan met een klein treintje naar de rots.We hebben maar besloten samen met de Polen naar Cuenca te gaan en aan het eind van onze reis de treinreis te maken.Dan is het wel handig als je wat langer blijft!
De busrit was best lang,ongeveer 6 uur en ik moet eerlijk zeggen de afgronden nog nooit zo dichtbij gezien te hebben.Volgens Antje was het te vergelijken met de busrit vanad de Selba,maar ik denk dat ik toen(gelukkig!)aan de goede kant van de bus zat.
Na een tijdje gezocht te hebben,vonden we een goedkoop,maar erg goed hotel in het centrum van Cuenca.

Cuenca is qua grootte de derde stad van Ecuador en men zegt ook de mooiste.En dat klopt!Overal waar je loopt zie je wel een mooi gebouw of kerk!Het voelt soms een beetje alsof je in een Europese stad loopt,de bouwstijlen lijken erg op die van Spanje en Italie.Ook als je s avonds rondloopt voel je je niet onveilig.

Vandaag zijn we Cuenca ingegaan en het bleek dat vandaag Lucio,de president van Ecuador in Cuenca was.Dat gaat meestal niet ongemerkt voorbij en ook hier merkten we de onvrede bij de bevolking.Er liepen grote groepen mensen(ook veel Idigenas) met spandoeken,maar vooral de jongeren waren luid aanwezig en daar reageerde de politie op met peperbommen.Toen we na een tijdje bij de rivier gingen kijken konden we vanaf de andere kant goed een rel zien tussen de jongeren en de politie.Twee grote panserwagens bechermde de politie,die in de minderheid was.Bij de stoerste jongens waren alleen de ogen te zien en dat was ook wel nodig,want de politie schoot nog veel meer peperbommen af.En dat voelde wij ook,oei wat doet dat pijn aan je ogen en in je mond!De jongens reageerde daarop met vuurwerkbommen(had jij wel leuk gevonden Bauke)en vooral veel stenen.
Toen we aan het eind van de middag weer terugkwamen waren ze nog steeds bezig en nu gooide de politie zelfs met stenen!Aan het eind reden de twee panserwagens weg(wat erg dom was) en gaf de politie zich over.

Morgen gaan we naar Incapirca,de mooiste Inca ruines van Ecuador!

Jullie hebben het vast al gezien,maar ik heb eindelijk fotos op mn site geplaatst!

Heel veel liefs van Renee

• 11 Maart 2005 - 09:45

Doortje:

Mooooooooie foto's hoor! :)
    Mag je die kids zomaar op de foto zetten?
    Veel liefs, Doortje
    En een dikke tuuuuuuut!!!

• 11 Maart 2005 - 10:15

Doortje:

Mooooooooie foto's hoor! :)
    Mag je die kids zomaar op de foto zetten?
    Veel liefs, Doortje
    En een dikke tuuuuuuut!!!

• 11 Maart 2005 - 12:25

Mabel:

eey reneejtjuh :) vet cuwl die fotow's!!
    en wat is die politie daar raar zeg :P hahah
    nog heeeeeeeel veeeeeeeel plezier!!! xxxxjuhs maapiej :)

• 11 Maart 2005 - 17:14

Mare:

Wauw wat een prachtige foto's!!!
    liefs van Mare

• 11 Maart 2005 - 17:24

Myelle:

Lieve Renee,
    Wat een leuke verhalen en mooie foto's!! Echt leuk om te lezen en te zien!
    Dikke KUS

• 11 Maart 2005 - 18:42

Marijke:

wat maak jij veel mee, zeg! Erg leuk om een beetje op de hoogte te blijven, en je schrijft zo leuk!! dikke zoen!

• 19 Maart 2005 - 09:08

Riekje:

Wat een avonturen. Je verhalen zijn heerlijk om te lezen.zie uit naar het volgend verslag.
    dikke kus, Riekje

• 19 Maart 2005 - 18:26

Wilja:

Hoi Renee,
    Prachtige verhalen en prachtige foto's. Het lijkt me geweldig om dit alles mee te maken. Gelukkig geen buikkrampen meer maar pas goed op jezelf en "have a wonderful time".
    Groetjes, liefs, Wilja

• 19 Maart 2005 - 22:04

Lotje:

Hej lief meisje!
    Wat al 5 mensen(doortje zelfs 2 keer)hebben gezegd,klopt helemaal...wat een prachtige foto's!
    Ik ben blij voor je dat je het zo fijn hebt daar!
    Wij gaan helaas al bijna weer naar huis, nog 8 dagen en dan zit het er op...
    Goed op je zelf passen en nog maar veel mooie dingen gaan zien en veel foto's maken!
    Hele hele dikke sunchi van mij!!!