Terug vanuit galapagos - Reisverslag uit Quito, Ecuador van Renee Kooijman - WaarBenJij.nu Terug vanuit galapagos - Reisverslag uit Quito, Ecuador van Renee Kooijman - WaarBenJij.nu

Terug vanuit galapagos

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Renee

05 Mei 2005 | Ecuador, Quito

Buenas!

Ik ben weer terug in het veel te koude Quito.Daar ben ik niet meer aan gewend,net als mn dichte schoenen,maar ga ze morgen toch maar aan doen,brrr

Ik heb echt een hele mooie tijd gehad na mn laatste mail!Het werken in het kinderdagverblijf "Pinguinitos" werd met de dag leuker en specialer.De kinderen,mn collegas en ik wenden meer aan elkaar en de kinderen kwamen steeds meer bij me op mn schoot te zitten,om te knuffelen of te praten.Ik vond het dan ook jammer om na 2,5 week weg te gaan.Das veel te kort.

Mn dag daar zag er ongeveer zo uit:Als ik om een uur of 8 aankwam waren alle kinderen er nog niet,dus gingen we met de kinderen die er waren zingen(ja ik in het engels) en werd er een verhaaltje voorgelezen.Dan met zn allen ontbijten en mn eerste groep was die van de 3/4jarigen.Elke dag heb ik pogingen tot engels geven gedaan en volgensmij heb ik ze toch een klein beetje wat bijgebracht,maar eigenlijk waren ze nog wat te klein.

Dan naar de kleinsten,waarvan de jongste een lekkere dikke baby was van 1 jaar oud.het grooste deel van de tijd was ik aan het troosten,maar ook aan het spelen en helpen met verven enz.Wat een schatjes!!

Dan naar de oudsten,van 4/5 jaar oud.Ook daar gaf ik engels,maar dat was echt bijna niet te doen(Pabo vriendinnen:ik heb bewondering voor jullie!)Er waren een paar echte druktemakers en de kinderen zaten echt onder de schrammen en plekken,want ze waren echt niet altijd even lief tegen elkaar.

Terwijl zij gingen eten ging ik naar de 3 jarigen,om ze te helpen met douchen.Echt mooi om te zien,al die kleintjes onder de douche en ze daarna aan te kleden met hun schattige kleine kleertjes!Als de oudste groep ook ging douchen hielp ik ook met hun en met de tafels opruimen en daarna had ik...rust!

Even bijkomen met een jugo en als het geen vlees was,middageten.
Vaak moest ik even s middags bijslapen,omdat ik zo moe was.Achteraf wou ik dat ik vaker naar t strand was geweest,maar het mooiste strand "turtuga Bay" was 40 minuten lopen.Als de zon ondergegaan is,heeft de lucht hele mooie,bijna onechte kleuren,roze,lila,lichtblauw en groen echt supermooi!
Verder s avonds vaak even wat gaan drinken in "Limon cafe",dat was altijd gezellig!

De laatste paar dagen waren best avontuurlijk,mn adrenaline heeft zn hoogtepunten wel gekend!
Het begon vorige week vrijdag,toen Marta(mn spaanse huisgenootje)en ik met een klein veerbootje naar het grooste eiland,Isabela gingen.Jeetje wat ging die tekeer!Ik knoopte mn livevest maar wat strakker vast en moest van mezelf aan leuke dingen denken,maar na een half uurtje was ik gewend en kon ik gelukkig wel genieten van de tocht.

Isabela is echt een heel speciaal eiland.En behoord echt tot mn top 3 van de mooiste Galapagoselanden.Het is zo anders dan Santa Cruz,(waar ik heb gewoond)!De wegen zijn van zand,overal staan tropische palmbomen,bijna geen autos en toeristen te bekennen en de bewonders doen zelfs hun deuren niet op slot.Ons kent ons,erg "tranquilla" allemaal.

Zaterdag zijn we met een collega van Marta naar de bekende punten op het eiland geweest,erg mooi allemaal.Maar het mooiste kwam de volgende dag,toen we met een tour naar de vulcaan "Sierra Negra" gingen.Na een rid van 1,5 in de auto moesten we verder ter paard(het volgende zweet in mn handen moment).Ik had namelijk het paard dat de hele tijd haantje de voorste wou zijn.Ik heb in geen 10 jaar een paard beklommen en nog noot langer dan 10 minuutjes gereden...je kan je wel voorstellen hoe ik me voelde toen hij meteen begon te rennen..

Gelukkig had die avond ervoor een Amerikaan me verteld hoe je ongeveer moet bewegen wil het paard in draf,of nog harder gaan en nadat ik wist hoe ik m tot stoppen kon krijgen,was ik al heel wat op mn gemak.De omgeving was echt ongelovelijk mooi!Genieten dus,zelfs als het paard in draf of veel harder ging!

Na 1,5h rijden,open handen en stijve benen later,kwamen we bij de krater aan.Er was een hele grote krater te zien met in het midden dus de eigenlijke krater.Toen we aankwamen waren er plaatsen met gele stenen,waar rookpluimen de grond uitkwamen.Als je te dichtbij kwam moest je je mond en neus bedekken tegen de bijtende stinkende lucht(een beetje zoals pepperspray)
Toen we terug liepen wist ik dat dit echt een van de mooiste dingen is die ik tot nu toe gezien heb.De natuur kan echt overweldigend zijn!

Na de lunch gingen we weer terug en de paarden hadden er zin in!We hebben veel gerend en weer was ik -bijna- vooraan.Voor me reed een paard met erg onsmakelijk,ik denk wel 10 dode wilde zwijnen en een dood kalf op zn rug gebonden..De geur en het aangezicht was niet echt fijn.De mensen schieten ze dood omdat ze samen met de geinporteerde ratten,geiten,katten en honden het natuurlijke evenwicht verstoren.
Van nature kennen de dieren geen vijanden en sommigen,zoals bepaalde soorten reuzenschildpadden zijn met uitsterven bedreigd omdat deze beesten echt een groot probleem zijn voor ze.

In Isabela was een heel gezellig barretje,waar Marta zelfs nog even heeft gewerkt.Ik heb ook nog heerlijk gedanst op blote voeten,met naast me het strand,de zee en een sterrenhelmel..Echt heerlijk!!

Helaas moesten we alweer terug en ik wou nog 1 keertje met zeeleeuwen zwemmen,dus heb ik voor maandag een tour geboekt,omdat die plotseling niet doorging moest ik mn ticket wijzigen en ben ik dinsdag gegaan.Het zwemmen met de zeeleeuwen was niet zo overweldigend als eerst,dat kwam omdat je niet de hele tijd heel dicht bij ze kon komen,omdat je dan tegen de rotsen aangeslagen werd.Wel zijn ze even dichtbij gekomen en wou eentje zelfs mn flipper niet loslaten!Het blijven prachtige beesten!

Ik heb toen meteen maar afscheid genomen van de prachtige zeeschildpadden,tropische vissen en van de haaien.De onderwaterwereld van de Galapagos is erg bijzonder!

Die middag het derde spannende moment,met de medewerker van het reisburo ben in naar "La Carapatera" geweest,dat moest een mooi strand zijn.We gingen niet in de auto,maar op de motor..Hij wou me eerst zonder helm laten gaan,maar ik heb er 1 geeist!De weg was helaas niet al te best en soms slipten we een beetje weg vanwege de losse stenen..Na door een woud vol giftige appelbomen gelopen te zijn,kwamen we aan bij het strand.Eigenlijk had ik er meer van verwacht,en ik heb een aantal horzelbulten meer.Maar lelijk was het zeker niet.
Er zijn vier irritante insecten op de Galapagos.Ten eerste veel muggen,op sommige stranden horzols,grote pikzwarte hommels en de engsten zijn de supergroote wespen die mijn haar maar mooi vonden,brrr)

De terugweg op de motor en op de verharde weg was echt heel gaaf!!(Coen ik wil s met je mee!)De lucht had de mooiste kleuren ooit en we reden echt keihard!>>Heel diep van binnen vroeg een stemmetje of ik dit niet veel te eng vond>>Maar ik ben heelhuids aangekomen.

Ik heb morgen een drukke dag,naar mn familie,de organisatie,mn was doen enz enz.Vrijdag ga ik voor 99% zeker naar Cuzco in Peru en daarna zo snel mogelijk door naar La Paz in Bolivia.Erg spannend!!

Ik laat daar horen hoe het met me gaat!

Veel liefs van Renee
P.s Helaas geen fotos van daar op mn site,mn digitale camera is nu echt stuk..balen :(

  • 05 Mei 2005 - 17:37

    Sanne:

    Superleuk om je verhaal te lezen....! Ik ben denk ik ergens eind mei in La Paz dus dan zie we elkaar weer!! Liefs en x Sanne

  • 06 Mei 2005 - 18:21

    Riekje:

    Alweer prachtige avonturen.Zonde dat je camera het niet meer doet.Meid wat heb je veel van de wereld gezien.Als je thuis komt moet je maar gauw eens langs komen.Even bij kletsen.
    Dikke knuffel, Riekje

  • 07 Mei 2005 - 16:04

    Oma:

    ik draag je broche met de twee figuurtjes elke dag en krijg leuke reacties dus ben er wel een beetje trots op voorzichtig daar in het verre land veel knuffels van oma

  • 08 Mei 2005 - 17:40

    Doortje:

    Mooie foto's hoor!!
    Dikke tút van mij

  • 09 Mei 2005 - 12:37

    LOTJE:

    Hej meis!
    Wat super dat je naar La paz gaat, heb je Jum daar nog over gesproken? en eerst ga je naar Peru? Wauw echt gaaf!!!
    Zo te horen haal je echt alles er uit wat er in zit....al die indrukken en al die ervaringen. Jammer dat je camera kapot is, maar ja, al dat moois blijft ook wel in je herinnering.
    Hej lieverdje, hele dikke kus en nog maar even lekker genieten daar!!!!
    Ayo!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Renee
Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 417
Totaal aantal bezoekers 34794

Voorgaande reizen:

04 Juni 2016 - 09 September 2016

Azie 2016

30 November 2012 - 23 Februari 2013

Nepal

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: