Sachawarmi:La mujer de la Selba* - Reisverslag uit Quito, Ecuador van Renee Kooijman - WaarBenJij.nu Sachawarmi:La mujer de la Selba* - Reisverslag uit Quito, Ecuador van Renee Kooijman - WaarBenJij.nu

Sachawarmi:La mujer de la Selba*

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Renee

03 Maart 2005 | Ecuador, Quito

Hehe,ik ben eindelijk weer thuis in Quito!

De plannen in de jungle zijn wat gewijzigd,maar dat gebeurt wel vaker in Ecuador.Dat wil niet zeggen dat ik het niet leuk heb gehad!Ik heb heel veel moois gezien en meegemaakt deze twee weken,maar ik zal beginnen bij het begin;de busreis woensdag nacht..

Ik zat mezelf echt een paar uur lang op te vreten,maar toen ik naar de wc moest en zag dat iedereen rustig lag te slapen,besloot ik dat ook maar te doen.Totdat ik gestoord werd door een militair die mn paspoort wou zien en niet tevreden was met mn kopie..Gelukkig liet ie me met een paar vragen met rust.Pfff,ik heb het niet zo op militairen met grote geweren...

Al snel kwamen we aan in Lago Agrio en na een telefoontje kwam Galo(bij zijn -lieve!!-familie heb ik geslapen in Lago Agrio)er aan,achterop zn motor gingen we naar zn huis.
Daar heb ik eerst een paar uurtjes geslapen en daarna ben ik even Lago Agrio in gegaan.Er is in het centrum een hele grote overdekte markt,dus daar heb ik even rondgesnuffeld.Wel opvallend waren de mannen die mn aandacht probeerden te trekken en toen ik een armbandje kocht en in gesprek raakte met de verkoper,wou hij mn hand niet meer los laten.Dat ik een vriendje heb,maakt helemaal niks uit.Pfff

Die avond vroeg gaan slapen en daarna vroeg op om naar de echte jungle te gaan!Met twee Nederlanders en drie Chileense meisjes kwamen we na een hobbelige tocht(en een lekke band en bijna een botsing) van drie uur aan bij het punt waar de kano s vertrekken dieper Reservaat Cuyabeno in.Bij onze groep voegden zich nog twee Australiers en toen konden we gaan!Het was erg mooi om twee uur de Selba(=jungle) in de(motor)kano te bekijken!Het kamp was erg mooi,en de bedden waren gelukkig voorzien van muskietennetten!

In de namiddag zijn we de zonsondergang gaan bekijken en hebben we gezwommen in het meer.Echt heerlijk!!Ik heb dat bijna elke dag(11 dagen lang) gedaan.Echt genieten!In het begin even wennen,omdat in hetzelfde meer anacondas en krokodillen enz.zwemmen,maar ze blijven aan de kant gelukkig.

Het klimaat in de Selba is ongeveer te vergelijken met de temperatuur in een kas met tropische planten.Erg warm en vochtig dus!Behalve de vele irritante insecten(die gemiddeld drie x zo groot zijn als in Nederland brrrr)heb ik veel mooie "jungle"beesten gezien:zoetwaterdolfijnen,2 anacondas(wurgslangen),tarantulas(volgelspinnen),tucans,papajaaien en veel andere bijzondere volgels,krokodillen(vooral veel ogen),piranjas,4 soorten apen waaronder doodshoofdsaapjes en veel gekleurde vlinders.Vooral de grote blauwe waren prachtig!

De dolfijnen waren helaas bang voor de motor,maar ik heb er toch een paar snel goed gezien.Zucht...
Onze gids heette Victor en was erg goed!(Ondanks onze discussie)
Hij zag er niet zo uit,maar is een Indiaan en dus geboren in de Selba.
Hij vertelde ons de eerste dag dat er een hele kleine kans is dat je malaria kan krijgen in dit deel van de Selba en ik ben dus maar gestopt met het slikken van de medicijnen,ik bewaar ze voor de Costa,want anders dan verwacht,zijn daar echt veeel meer muggen.

De volgende dag(zaterdag) kon ik aan het werk als tolk.En het ging nog best goed ook!We gingen een lange wandeling maken.Victor gaf bij veel bomen uitleg en dat was erg interresant!Er zijn zoveel bomen met verschillende medicijnen in zich!Ook hebben we even aan een liniaan gehangen zoals Tarzan,erg leuk :)
Na een snelle middagdut(jeetje wat was ik soms moe daar)gingen we naar een Community.Daar gingen we Casawe-brood maken.Ik ben de naam van de plant vergeten,maar het was interresant om te zien!De kinderen daar waren ook erg schattig..

sAvonds was het erg gezellig om met zn allen wat na te zitten,maar vooral het slapen in de jungle is echt heerlijk,ik voelde me -na een grondige inspectie-lekker veilig in mn muskietennet en dan was het zo relaxt om naar de jungle geluiden te luisteren.Hoe donkerder het word,hoe meer geluiden de verborgen dieren maken.

Ik ben dus in totaal 11 dagen in de Selba gebleven,maar eigenlijk heb ik alleen de eerste vier dagen gewerkt als tolk.Er werd telkens gezegd dat er 5 Nederlanders aan kwamen,maar die zijn nooit gekomen.Wel 2Polen,meer Chileense meisjes,een duitser en 3 Italianen,maar altijd kon een van hen wel Spaans,dus heb ik maar gewoon meegedaan met de activiteiten.Gelukkig was geen dag hetzelfde.Zelfs de extra 2 keer in de Community waren leuk.Met een andere gids ben ik met de Duitse jongen naar een meer gevaren(auw,met peddels: blaren!)waar bijna geen andere toerist komt omdat het best moeilijk is om er te komen en omdat het erg beschermd is.Erg mooi!

Ons kamp lag aan het meer Cuyabeno en aan de rand stonden de bomen tot een groot deel onder water,dit komt omdat het meer drie maanden per jaar geen water heeft.En als het dan weer begint te regenen,is het in 2 dagen vol.Echt ongelofelijk als je er in gevaren en gezommen hebt.

Ook hebben we naar piranjas gevist.Bij mij aten ze alleen het vlees van mn haak,misschien maar goed ook,ik zou me maar schuldig voelen als ik de haak zo zie zitten.Wist je dat piranjas helemaal niet gevaarlijk voor mensen zijn?Ze eten alleen andere vissen en dode beesten die in het water drijven.Als we aan het vissen waren,moest je ook even spetteren met je hengel,dat is namelijk het geluid dat een groep piranjas maakt als ze een maaltijd opeten.De tanden zijn echt heel scherp,2 Italianen zijn in hun vinger gebeten en Victor,als echte Indiaan beet de kop van een levende piranja eraf,omdat 1 van de jongens de tanden wou hebben.Ik vond het al bizar dat hij een vlieg opat...

Oh,ik moet nog even wat vertellen,ik was een wandeling aan het maken met de duitse jongen en de gids,totdat we langs een nest met zwarte vliegen liepen.Filip wou het even filmen en meteen kwamen er een stuk of 30 vliegen op hem af en ze prikten hem-godzeidank-niet,maar probeerden zn haar te kortwieken!En wanneer ze zich vastbeten,gingen ze dood.Dus na een tijdje had hij allemaal dode vliegen in zn haar.Ik moest wel erg lachen,ondanks dat hij erg geschrokken was haha(van die humor komen Ellen en ik niet af)

Nog even snel waarom ik geen engelse les gegeven heb.Omdat het me zo goed beviel in de Selba,wou ik les geven in de Community.Eerst zou ik er zaterdag heen,toen zondag en die avond hoorde ik dat de kinderen net die week vakantie hadden!Ik baalde wel eventjes,anders was ik namelijk naar Lago Agrio gegaan,maarja..

De laatste dag regende het heel erg en toen ben ik met de Italianen naar Lago Agrio gegaan.Daar ben ik tot vanmorgen gebleven.Ik ben vandaag niet met transporte Esmeraldas teruggegaan,maar met een andere maatschappij,omdat ik de omgeving wou bekijken.Ik vond het allemaal erg mooi,totdat de bus opeens wel heel hard ging rijden.Dan kan ik niet rustig naar buiten kijken en ben dus maar heel hard doritos gaan eten en gaan praten met mn buurman.Maar ook hij was,ondanks Bauke en zijn 45 jaar en vrouw en 4 kinderen,geintereseerd in een afspraakje met me.Zucht,toch maar naar buiten kijken..Die,toen de bus wat zachter reed,wel erg mooi was!(Ondanks de afgronden)

Aangekomen in Quito kon ik mijn favo Hostal niet vinden en liep ik de hele tijd rondjes.Voortaan maar geen korte broek meer aan,ik was op het laatst zo sjaggerijnig van de mannen en was ook heel gelukkig toen ik heerlijk onder een hete douche stond.

Ik ga straks met Holge(man,maar aardig) wat drinken,maar wil het niet te laat maken.Ik raakte met hem in gesprek over de Galapagos eilanden en morgen ga ik met zijn collega de mogelijkheden bespreken over werken daar.Voordat ik nee zeg,wil ik eerst even de mogelijkheden bespreken.

Binnenkort probeer ik een aantal fotos op mn site te zettem.Morgen een feestje ter afscheid van Kana,een meisje die ik ontmoet heb in Ambato en dit weekend gaan Antje en ik REIZEN!!
Voor ong.2 weken samen,dan keert Antje terug naar Quito en ik ga of alleen verder reizen,of naar de Galapagos.

Hehe,dat was het!!te amo

Beso van Renee!!

*Ik vond het wel een stoere titel: Sachawarmi betekend in het Quicha "vrouw van de jungle"

  • 03 Maart 2005 - 02:26

    Ikzelf:

    Bedankt voor al jullie lieve berichtjes!!!Lief...

  • 03 Maart 2005 - 14:38

    Doortje:

    Fotoooooo's!! :D

  • 03 Maart 2005 - 17:49

    Judith:

    lieve Renee,

    Heerlijk dat tropische tempereatuurtje daar. Echt heel anders dan hier, want er ligt namelijk een 20 cm dik pak sneeuw, en dat voor het vroege voorjaar. Dit is voor het eerst sinds 20 jaar dat er zoveel sneeuw naar beneden is gekomen. Wel erg mooi om te zien, maar ik heb ook wel weer zin in de lente en de zomer. Nog eventjes wachten dus. Wanneer kwam je nou precies terug? ik had van tante loes begrepen dat je in juni terugkwam. Oja weet je ik heb een nieuwe baan in een hele leuke bloemenwinkel in heerhugowaard, waar ik per 1 april ga beginnen. Gaaf he ? dan kan ik m\'n stomme poetsbaantje opzeggen. Verder ben ik met keramiek bezig, dat kan ik mooi combineren met het bloemenvak. Grotendeels nog met de hand (kan je eindeloos gekke creaties mee maken). En op de draaischijf, maar dat wil nog niet erg lukken.
    Laatst was je zus Hester nog bij mij op bezoek. En dat was erg gezellig.
    Nou Renee nog heel veel plezier en gezelligheid in ecuador, geniet ervan en tot ziens.
    heel veel groetjes Judith

    PS; en ik verheug me op de foto;s

  • 03 Maart 2005 - 17:50

    Judith Spanjaard:

    lieve Renee,

    Heerlijk dat tropische tempereatuurtje daar. Echt heel anders dan hier, want er ligt namelijk een 20 cm dik pak sneeuw, en dat voor het vroege voorjaar. Dit is voor het eerst sinds 20 jaar dat er zoveel sneeuw naar beneden is gekomen. Wel erg mooi om te zien, maar ik heb ook wel weer zin in de lente en de zomer. Nog eventjes wachten dus. Wanneer kwam je nou precies terug? ik had van tante loes begrepen dat je in juni terugkwam. Oja weet je ik heb een nieuwe baan in een hele leuke bloemenwinkel in heerhugowaard, waar ik per 1 april ga beginnen. Gaaf he ? dan kan ik m\'n stomme poetsbaantje opzeggen. Verder ben ik met keramiek bezig, dat kan ik mooi combineren met het bloemenvak. Grotendeels nog met de hand (kan je eindeloos gekke creaties mee maken). En op de draaischijf, maar dat wil nog niet erg lukken.
    Laatst was je zus Hester nog bij mij op bezoek. En dat was erg gezellig.
    Nou Renee nog heel veel plezier en gezelligheid in ecuador, geniet ervan en tot ziens.
    heel veel groetjes Judith

    PS; en ik verheug me op de foto;s

  • 03 Maart 2005 - 17:54

    Judith:

    sorry renee dat ik de reactie 2 keer heb geplaatst, de computer zei dat ik het over moest doen omdat de reactie niet was geplaatst, wel dus. Computers af en toe grrrr.

  • 03 Maart 2005 - 19:30

    Mabel:

    eey reneetjuh :) wat maak je veel meej ze!! echt heel erg cuwl omdat allemaal zo te lezen .. ik hoop dat je nog veel plezier hebt verder, en ik kijk uit naar de foto's
    xxxx mabel :)

  • 04 Maart 2005 - 00:48

    Hester:

    Heel, heel fijn om eindelijk weer wat van je te horen. Ik moet wel lachen hoor om de dingen die je mee maakt, het is net of ik het script van een film lees.
    Enne....dat wordt wat als je straks weer in Leeuwarden bent...de mannen zijn hier iniedergeval verlegener.
    Hele dikke kus

  • 04 Maart 2005 - 00:58

    Answar:

    Hier was ik weer. De Galapagos eilanden, heeft Darwin daar niet ooit een keer een van zijn ontdekkingen gedaan? Ik ken de warmte, ben zelf ook als kind in zuid-amerika geweest, kan erg plakkering zijn en heel heet. Toevallig ook kennis gemaakt met de marabonta vlieg, heb gehoord dat die niet zo vriendelijk zijn. Ben trouwens benieuwd naar de foto`s, hoop dat er een foto van een anaconda tussen zit en natuurlijk een van jou en je omgeving.Reis ze de komende twee weken en ben benieuwd wat voor spannende ervaringen je gaat beleven. Doei groeten answar.

  • 06 Maart 2005 - 00:37

    Renee:

    Ik heb fotos!!!

  • 07 Maart 2005 - 09:41

    Oma:

    lieve kind, ik ben blij dat je het goed maakt en ik lees altijd je berichten via de post, doe je voorzichtig, hele dikke knuffel van oma

  • 07 Maart 2005 - 21:43

    Thom & Elian:

    Ook dit trouwe kijkbuiskindertje dacht het word weer tijd voor een reactie ... Zit ik dan een beetje saai achter de pc op 't werk ... Leuk om weer van je te 'horen'! En grappig ook om via jouw site te ontdekken dat Judith een baan heeft, laat ik meteen effies vd gelegenheid gebruik maken; GEFELICITEERD!!
    Geniet er nog effies van daar verderop!
    X Elian

  • 09 Maart 2005 - 11:48

    Floriske:

    Hai liefje,
    Ik zat al met smart te wachten op je verhalen uit de jungle. O en het klinkt echt super!!
    hoop snel weer wat te lezen.
    Kus Floor

  • 09 Maart 2005 - 11:53

    Floor:

    Vet coole foto\'s!

  • 10 Maart 2005 - 18:24

    Judith:

    lieve renee,

    Ik ben zeer onder de indruk van de schitterende foto's. Echt heel mooi is het daar zeg. Schattig kindje, en mooie voeten heb je daar zeg! Enne even tussendoor aan Elian: sorry dat je het via de email nan Renee moest horen dat ik een nieuwe baan heb, bijna niemand wist het nog, dus bij deze maar in ieder geval bedankt voor je felicitatie en we spreken elkaar nog.
    Hoi Renee hier was ik weer, ik verheug me alweer op je volgende avontuur. Heel veel groetjes van mij en ook namens Coen! Doei!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Renee
Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 271
Totaal aantal bezoekers 34886

Voorgaande reizen:

04 Juni 2016 - 09 September 2016

Azie 2016

30 November 2012 - 23 Februari 2013

Nepal

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: