Terug in Ecuador.... - Reisverslag uit Sucre, Bolivia van Renee Kooijman - WaarBenJij.nu Terug in Ecuador.... - Reisverslag uit Sucre, Bolivia van Renee Kooijman - WaarBenJij.nu

Terug in Ecuador....

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Renee

07 Juni 2005 | Bolivia, Sucre

¡Hola!

De terugreis van Sucre naar La Paz was een nachtmerrie,ipv 10h duurde de rit meer dan 24h en bij de laatste blokkade ben ik de bus uitgestapt en gaan lopen.Gelukkig werden we(mijn buurman en ik) al snel opgepikt door een truck en toen we uit het minibusje stapte was ik blij weer in La Paz te zijn.Helaas duurde dit gevoel niet lang,want de protesten in het centrum werden steeds heviger.Er was weinig verkeer en overal waren protest marsen,met rennende mensen,pepperspray,brandende banden,vuurwerkbommen enz.s Nachts sliepen de mensen op straat,velen met een dikke wang van de cocablaadjes.Ik moest in een paar dagen in Cuzco,Peru zijn en er was geen mogelijkheid La Paz te verlaten.Geen fijn gevoel dus..

Maar er zijn altijd oplossingen,dus bijna had ik een veel te duur(de laatste busines class stoel) ticket gekocht om met het vliegtuig te gaan,maar kwam toen Lopke(die ik ontmoet had bij Uyuni)tegen en samen met weer een Amerikaanse vriendin(Carrie) van haar ben ik midden in de nacht La paz letterlijk uitgevlucht met een taxi.

De rit was erg spannend,we moesten het grootste gedeelte van de tijd zonder licht rijden zodat de protestanten met blokkades ons niet zouden zien.Ondanks dat we een donkere route namen,zijn we toch een paar keer tegen gehouden.Ze lieten ons gaan als we betaalden en een keer zaten wij(in totaal 4)met de deur op slot,onder onze tassen en dekens(zodat ze niet zouden zien dat we gringos-toeristen-waren,daar hebben ze het niet zo op)verstopt,mijn hart heeft nog nooit zo hart geklopt...Ze wouden de deur openmaken,de achterbak met onze tassen werd opengemaakt..Ik dacht echt dat ze het raam in zouden gooien,maar godzeidank wouden ze er alleen achter komen hoeveel mensen in de auto zaten zodat ze een rekening konden maken..

Ondanks de spannende momenten moet ik geslapen hebben,want de rit van 5h leek maar een paar uurtjes te duren.We zijn veilig aangekomen bij de grens en hebben daar nog wat uurtjes bijgeslapen.

Ook weer problemen in de ochtend,de vrouw van het hostal dacht we weg zouden gaan zonder te betalen en gaf ons toen 20Bolivianos te weinig wisselgeld.Het ging ons niet eens om die 2 euro,maar ze was zo keihard aan het liegen,dat we de politie erbij hebben gehaald.Na veel geruzie,hebben we onze 2oB van haar man gekregen en konden we verder,op naar Peru.

Zo makkelijk ging dat ook niet,toen ik een maand geleden alleen de grens overstak,ben ik vergeten een entree-stempel te halen in Bolivia.Ik heb dus al die tijd illegaal in Bolivia gezeten.Oeps...een goede leer voor de volgende keer.
Waar ik $20 moest betalen aan de kant van Bolivia(Je kan echt alles afkopen hier)
,mocht ik doorlopen in Peru.

Het gevoel vrij in de bus te zitten,zonder protesten en blokkades was zo fijn!Toen we in Puno aankwamen hadden we echt een geweldig hotel.Ik heb deze maanden nog nooit z on heerlijke schone kamer gehad,het bed was krakend schoon en zach en de douche droog en blinkend schoon en heet-wat een genot en waardering!

De volgende dag zijn we naar Laguna Titikaka geweest.Het grootste hoogstgelegen meer op aarde.Het betekend "grijze poema",omdat het meer een vorm van een poema heeft en soms grijs gekleurd is.We hebben 3 eilanden bezocht.Twee ervan waren drijvende eilanden en de bewoners moeten ong.om de 12 jaar verhuizen.Erg bijzonder en mooi omdat alles van riet gemaakt was!

Het derde eiland was het grootste,niet drijvende eiland aan de kant van peru.Het meer is namelijk zo groot dat het ook een deel in Bolivia heeft.Ook dit eiland was prachtig!

Die nacht hebben Carrie en ik de nachtbus gepakt naar Cuzco en kwamen daar om ong.5h aan maar mochten nog even doorslapen en hebben die ochtend vroeg genoten van een heerlijke cappachino(soms moet dat even)

Ik heb niet de kans gehad Cuzco goed te bekijken,(maar wel een goede indruk om te zeggen dat het een mooie stad is)omdat we samen met wat Peruaanse vrienden van Carrie naar een bijeenkomst zijn geweest.Erg bijzonder,het uitgangspunt van de groep was "Pacha Mama" (moederaarde)te respecteren,zoals de Incas dat deden.De sfeer en de omgeving was erg relaxed.Er werd muziek gemaakt,gezongen,gedanst en aan het eind van de middag aten we aardappels die onder de aarde gekookt waren en fruit.

Na een bijzondere,bewolkte zonsondergang zijn we teruggelopen en de volgende ochtend vroeg ging mijn vliegtuig.Ik was nog wat aan het rondsneupen en had de tijd niet door,totdat ik omgeroepen was..Het hele vliegtuig was op mij aan het wachten..oeps..

Dat was gister en ik ben toen meteen van Quayaquil(Ecuador) naar Riobamba gegaan.Vanacht heb ik al het slaaptekort weer bijgeslapen(14h) en verder doe ik het lekker rustig aan.In Riobamba is niet zo veel te beleven dus heb een heerlijke relaxed dagje.Nog steeds is het heerlijke gevoel niet opgesloten te hoeven zijn er,zo fijn!

Morgen pak ik dan uiteindelijk(derde poging)op het dak,de trein naar de rots "Nariz de Diablo" en vanuit Alauisi ga ik terug naar Quito.Mijn laatste week gaat in...

Ik heb gemengde gevoelens,ik wil nog helemaal niet weg,vind het veel te bijzonder hier!Maar heb natuurlijk wel zin om jullie weer te zien!

Tot volgende week dan maar,ik ga nog even heel erg genieten van de lieve mensen die ik ontmoet heb en van dit prachtige land.

Veel liefs van Renee

  • 07 Juni 2005 - 22:31

    Doortje:

    Lieverd, weet je zeker dat je bovenop de trein gaat zitten?
    Geniet lekker nog even van je laatste weekje!! Tot snel! :D
    KUSKUSKUSKUSKUSKUSKUSKUS

  • 07 Juni 2005 - 23:57

    Renee:

    Heb geprobeert mn fotos te plaatsen,maar lukt niet helaas.Ik laat ze zien als ik terug ben,liefs!

  • 08 Juni 2005 - 17:11

    Mabel:

    heey renee,
    leuk je ffies gesproken te hebben op msn gisteren...:)
    nog veel plezier de laatste dagen daar!!
    xxxx liefs maapiej :)

  • 09 Juni 2005 - 12:33

    Riekje:

    Wat moet jij in angst hebben gezeten,maar alles is weer goed gekomen gelukkig maar.ik wens je nog een hele fijne week toe en geniet er nog maar van. tot gauw. Dikke kus Riekje

  • 10 Juni 2005 - 09:34

    Oma:

    gelukkig dat alles goed gekomen is zal blij zijn als thuis bent en ik heb je side weer bij de anderen in het roze lint gedaan.
    heel veel knuffels van je oma

  • 10 Juni 2005 - 09:40

    Mama:

    ik heb alle krantenknipsels voor je bewaard, zowel van Equador als van La Paz in Bolivia.
    liefs mama

  • 11 Juni 2005 - 18:44

    Sanne:

    He reneetje,
    Ja wat een verhaal... Hier in argentinie is alles heel relaxed en een stuk westerser, mooie mensen en veel mode, maar zeker heel mooi....! Geniet nog ff van je laatste daagjes en tot onze reunie he!!!
    Dikke kus Sanne

  • 11 Juni 2005 - 22:01

    Femke:

    hoi renee,
    erg leuk om je berichtjes te lezen!!!
    ik zit nu voor mijn 4e week in ecuador, ben net terug uit de jungle en vind het ook echt fantastisch hier.
    misschien is het nog leuk om elkaar te ontmoeten in quito? ik hoor het wel van je..

    groetjes van femke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Renee
Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 397
Totaal aantal bezoekers 34794

Voorgaande reizen:

04 Juni 2016 - 09 September 2016

Azie 2016

30 November 2012 - 23 Februari 2013

Nepal

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: