Van Quito naar La Paz - Reisverslag uit Sucre, Bolivia van Renee Kooijman - WaarBenJij.nu Van Quito naar La Paz - Reisverslag uit Sucre, Bolivia van Renee Kooijman - WaarBenJij.nu

Van Quito naar La Paz

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Renee

13 Mei 2005 | Bolivia, Sucre

Hola todo el mundo!!

Zaterdag 7 mei ben ik eerst naarde verjaardagvan Skarketh(mn gastzusje)geweest en die avond nog op het vliegtuig gestapt naar Lima in Peru,ik moest tot 5 uur sochtends wachten daar en omdat mn wekker me in de steek liet,was ik erg blij met de schelle omroepstem die me wakker maakte.In deze vlucht voelde ik me voor het eerst een beetje(??)ongerust.Er was wat turbulentie,een keer zo hevig dat iemands wijn tegen het plavond gegooit werd..Niet echt een relaxte vlucht dus.

De vlucht naar Cuzco(Peru) was ook een beetje wiebelig maar ik had de mooiste uitzichten:Besneeuwde Andestoppen,de zonsopgang,echt prachtig!

Ik heb in t vliegveld besloten direct naar La Paz in Bolivia te gaan.Uiteindelijk ben ik door een man die het allemaal wel eventjes voor me zou regelen(oef wat ben ik soms naief) afgezet voor 30 Soles($10)Ach,elke keerals ik mn neus stoot leer ik weer.

De busrit was ook heel erg bijzonder,alleen maar Andes(deze keer roodgekleurt),kleine dorpjes met de mooist geklede Indigenas,lama s enz.
Toen de bus aankwam in Puno,ben ik in een klein minibusje,vol met alleen maar Indigenas en Peruanen naarde grens gereden.

Omdat het al donker was en ik mezelf niet in het donker in de hoofdstad van Bolivia rond zag lopen,ben ik letterlijk een hostal binnengerent.Ik vond het grensgedeelte namelijk veel te eng.
Ik was door de enorme kou(met 3 truien lag ik nog steeds te rillen)al blij met mn lau-warme douche en toen ik even later mn kippetje(!!)zat te eten kon ik er wel om lachen,hetwas namelijk helemaal niet eng buiten!

Ik ben de volgende dag lopend de grens overgestoken en daarna in weer een klein busje naar La Paz gereden.Na wat gezoek vond ik "Hostal Cactus" een erg gezellig hostal waar ik meteen in gesprek met een Nederlands meisje waar ik samen mn eerste indruk van La Paz mee deelde.

La Paz betekent "vrede" en is de hoogst gelegen hoofdstad van de wereld(3200m) en daar kan je aardig last van krijgen.Ik ben gelukkig "alleen" uitgeput wanneer ik een trap of heuvel oploop.Vandaar dat de Bolivianen zo langzaam lopen!

La Paz is anders dan Quito,en de redenen om hier te komen zijn waar:niet veel toeristen en veel cultuur met zn Indigenas.Alles vind op straat plaats,de Indigenas verkopen de mooiste,maar ook vreemdste(wie koopt er nou een dode kat,of een skelet van een baby lama?)spullen.Ik kan uren door de straten slenteren en natuurlijk ook leuke spulletjes kopen.Alles is hier gedeelt door 8(in $ ),kun je nagaan als een ring 1 boliviano kost...

Ik doe het rustig aan hier en ben naar een paar interresante museums geweest.De eerste was het Coca museum.Op straat zie je het regelmatig,het verkoop van Cocabladeren.Het schijnt te helpen tegen hoogteziekte en de (vooral oudere )mensen hier gebruiken het zoals wij energie krijgen door koffie drinken.Geen rara bijeffecten dus.Eigenlijk wou ik het niet proberen,maar toen ik Mathe(een sociaal thee-drinkgebruik hier) gedronken heb,bleken er ook coca in te zitten.Het grootste instrumentenmuseum van ZuidAmerika was ook mooi!

Verder ben ik de hele week bezig geweest met het krijgen van een soort stage/vrijwilligerswerk in "El hospital de La Mujer"
Ja,je raad het al,ik wil graag weten wat het werk van een verloskundige inhoud en heel graag zien hoe een babytje ter wereld komt!Na in totaal 6 keer heen en weer gereist te hebben,veel wachten,een brief schrijven en wat gesprekken,hoorde ik vanochtend dat ik maandag kan beginnen!!!Mijn zusterkleding koop ik dan bij een kraampje bij de verpleegstersopleiding aan de overkant.

Ik ben heel benieuwd of het me bavalt en of ik wel tegen de geboortes kan enz.Maarop dit moment ben ik erg blij dat het me gelukt is.Daarbij moet ik wel zeggen dat het niet gelukt was zonder de super-secretarrese.

Verder vermaak ik me heerlijk,gister naar de bios geweest,vanavond Nigel(Amerikaasnse jongen) toejuigen wanneer hij een optreden geeft en vooral genieten van La Paz.Een drukke,niet eens supermooie,maar voor mij geweldige stad!

Ik laat jullie snel weten hoe mijn weekend(word leuk)en mijn eerste werkdagen waren.

Ik zie jullie snel,

Heel veel liefs van Renee!!

  • 15 Mei 2005 - 13:16

    Riekje:

    Ik hoop dat je stage lukt.Ik denk van wel. Ben benieuwd hoe het verder gaat.Zie uit naar het vervolg.Nog een paar weken, dan kom je alweer thuis, wat gaat de tijd vlug.Dan kun je denk ik terug zien op een geslaagde reis.Dikke kus Riekje

  • 15 Mei 2005 - 19:10

    Voor Oma:

    renee, ik heb je foto's geprint en naar oma gestuurd met je webside bericht, liefs mama

  • 16 Mei 2005 - 19:29

    Ronny:

    Hai renee(je kent me waarschijnlijk niet maar ik ben de vriend van Jesler), echt een heel leuke site dit en vind het knap dat je dit allemaal kunt en doet!! Veel plezier en succes daar nog!! Ronny en Jesler

  • 16 Mei 2005 - 20:52

    Hester:

    lieve zus, ik ben helemaal onder de indruk hoe je het allemaal klaar speelt in dat verre vreemde land. kus van je grote zus

  • 26 Mei 2005 - 00:27

    Sanne:

    He renee,
    Klinkt goed allemaal!!! Incatrail was helemaal leuk en ben als het meezit over een weekje in la Paz!! Tot snel! Liefs Sanne

  • 26 Mei 2005 - 02:45

    Antje:

    He Renee,
    Waarschijnlijk kom ik volgende week samen met Sanne richting La Paz. Ik heb ook net de Incatrail gedaan, Echt zo super mooi. Morgen nog even feest vieren en Cusco en dan richting Bolivia. Ben heel benieuwd hoe het gaat met je vrijwilligerswerk.
    Tot snel, liefs antje

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Renee
Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 491
Totaal aantal bezoekers 34794

Voorgaande reizen:

04 Juni 2016 - 09 September 2016

Azie 2016

30 November 2012 - 23 Februari 2013

Nepal

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: