Laguna Quilotoa - Reisverslag uit Quito, Ecuador van Renee Kooijman - WaarBenJij.nu Laguna Quilotoa - Reisverslag uit Quito, Ecuador van Renee Kooijman - WaarBenJij.nu

Laguna Quilotoa

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Renee

24 Januari 2005 | Ecuador, Quito

Na een uur gewacht te hebben,zijn Antje en ik maar zonder Carolina uit eten geweest.Naar de Mexicaan,helaas viel het een beetje tegen,maar het was erg gezellig!Na een tijdje kwam Carolina langs het raam lopen en zag ons zitten,dus toen hebben we nog even met zn drien wat gedronken!

Maar laat ik snel naar het weekend gaan,want die was echt geweldig!!!Zaterdagochtend erg vroeg opgestaan(om half zes)en ik heb drie kwartier staan wachten op de bus!De normale groene bus die naar de trolly rijd,kwam maar niet en toen ben ik samen met een behulpzame vrouw in een rode bus gaan zitten.Ik was nog precies op het afspreekpunt!
Na een kwartiertje kwamen Antje en Sarah er aan en even later zaten we in de bus naar Zumbahua.Na ongeveer 1,5 uur moesten we overstappen.Na een luxe bus(met westerse muziek,zelfs Evanesence) gingen we nu mee in een oude bus met alleenmaar Idigenas.

Aan de zijkant van de bus liep een trappetje zodat je ook op het dak kon zitten,maar nu werd de bus alleen gebruikt voor goederen.De bus zat echt propvol en zelfs kippen en een biggetje ging onder luid protest mee.Antje en ik moesten eerst een klein uurtje staan en daarna konden we voorin op het trappetje en een kussen zitten.Hoe hoger de bus klom,hoe mooier de omgeving werd,alleen kon niet iedereen zn maag dat verdragen...De zakjes werden uitgedeeld...
Gelukkig kon ik door het vooruit kijken zodat ik kon zien waar we waren.Na ongeveer twee uur stapten we vlak voor het stadje Zumbahua uit.Al snel kwam er een meneer naar ons toe die ons voor $10 wel naar de markt in Zumbahua wou brengen,daar een half uur zou wachten en ons verder naar \"Laguna Quilotoa\" zou brengen.Volgens hem reden er verder geen bussen(wat achteraf niet waar bleek te zijn) en voor $8 werden we het eens.

De markt was echt een lokale markt met verder geen buitenlanders.Er werd vooral veel eten(waaronder roze brood(?) en de al bekende varkenskoppen) verkocht,maar ook mooie sjaals en stoffen.Erg leuk om even rond te snuffelen!

Na een half uurtje reden we richting onze eindbestemming!We zaten achter in de open laadruimte en moesten goed oppassen voor de waterballonetjes!We reden over erg stoffige,hobbelige wegen met super mooi uitzicht!Toch maar goed dat we niet met de bus waren gegaan!Na een tussenstop bij het huisje (met school ineen) van de man,waren we in een half uurtje in het dorpje Quilotoa.

Een familielid van de man heeft daar een hostal en omdat het ons wel goed beviel,namen we de kamer meteen.

Na een paar lekkere koppen koffie en thee gingen we naar het vulcanische meer!In het water zit veel alkaline en het is onmogelijk om het te drinken.Binnen een paar minuten waren we bij het uitkijkpunt.En wat een uitzicht!Er was een groot meer te zien omgeven door bergen.Het water was donkerblauw en aan de zijkanten groen,heel erg mooi!

Het aanbod om te paard te gaan sloegen we af,wij gingen lopend!
Of liever klauterend eigenlijk.Op sommige plaatsen was er alleen een pad van mul zand dat stijl naar beneden liep.Maar goed,na ongeveer drie kwartier waren we toch echt beneden!Ik moest even snel naar de wc,dat mocht wel eventjes bij het hostal daar.Had ik nou jullie kadootje maar meegenomen Door en Floor,de wc was namelijk een gat in de grond,maarja als je moet dan moet je!

Omdat het Sarah s verjaardag was(25),had Antje namens mij ook drie biertjes,een chocolade cake en twee kadootjes gekocht.Sarah was er erg blij mee!We hebben meteen een lekkere frisse duik genomen in het ijskoude water!Helaas was Antje niet zo heel lekker,dus die ging niet.

Maar wat was het heerlijk!Na vijf minuten was ik gewend en toen kon ik alleen nog maar genieten!Echt wat een heerlijk vakantiegevoel!!!Dobberend in het tintelende water met een machtig mooie omgeving,geweldig!

Toen moesten we de berg weer op!Weer aangekomen bij het gezellige hostal kroop Antje haar bed in en Sarah en ik gingen in de huiskamer bij het warme vuur zitten.Wat knus!Ik met de (half orige)kat opschoot en sarah met haar breiwerkje en twee koppen kruidenthee.
Met zonsondergang gingen we nog snel even naar buiten om fotos te maken van de prachtige omgeving!

Quilotoa is een piepklein dorpje met alleen Indigenas als bewonders.Sommigen spreken zelfs niet zo goed spaans.De taal die ze wel spreken is Quechua,de orginele taal van Ecuador.Het lijkt dan ook niets op Spaans.

Het avondeten was echt heerlijk!Soep vooraf,aardappels,rijst en een soort notensaus met tomaat en meer groente als maalrtijd en daarna weer een lekkere kop kruidenthee.

Wat wel een beetje jammer was,was dat er een heerlijke ouderwetse sfeer hing,alleen stond er een moderne tv met voetbal aan.Het valt me sowieso op dat er heel vaak een tv aanstaan,ook bij mij in huis.

Na het eten nog even nagezeten en we gingen vroeg ons bed in!Omdat het s nachts erg koud kan zijn,hadden we een houtkacheltje in onze kamer,zo gezellig!Ik ben dan ook heerlijk in slaap gevallen...

De volgende ochtend weer vroeg op en na een lekker ontbijt besloten we naar de Inca grotten te gaan.Onze gids was een 14 jarig jongetje en Rabo(de herdershond)!Die was mee om ons te beschermen tegen andere honden.

Het was weer een vermoeiende klim en wandeling van 1,5 uur naar de grot,maar het uitzicht maakte alles goed.We zaten midden in het Andesgebergte en die waren zooo mooi!
De grot was wel mooi,maar helaas kon de jongen(ben zn naam kwijt)er niet zoveel over vertellen.Wat wel zeker was,is dat er heel lang geleden Inca s gewoont hebben.Na nog een korte wandeling van 10 minuten kwamen we op een platte berg aan met erg mooi uitzicht.We konden op de wolken kijken,zo hoog zaten we.Daar hebben we even lekker wat gegeten en genoten!

Op de terugweg rende hij gewoon een hele hoe berg op,echt zo knap!Wij kwamen al puffend en veel later ook aan.

De terugweg was ik blij dat Rambo bij ons was!We liepen namelijk langs kuddes schapen en die werden streng bewaakt door wel erg boze honden.Gelukkig kon Rambo ze allemaal aan!

Terug bij ons Hostal kwam Sarah oude bekenden van haar school tegen en Antje haar collegas.Wat is de wereld toch klein!
Het gezelschap ging Cuy(=cavia) eten!En Antje en Sarah kregen de achterpootjes.Om te proberen.Ik heb maar bedankt...

Na het middageten kwam de bus er aan en gingen we weer richting Quito!De reis duurde erg lang.4,5 uur.Maar ik vermaak me altijd wel in de bus,er is altijd wat interesants te zien buiten en er word standaard gezellige(soms wel irritante) muziek gedraaid.En ook deze keer waren er veel verkopers,deze keer met voornamelijk eten.

Wat iets minder leuk was,is dat ik twee grote dode(Rambo) honden zag liggen,maar gelukkig heb ik niet zoals Sarah en Antje gezien hoe ze overeden werden...Dat gebeurd nog als eens namelijk..

Bij het eindstation Cumanda in Quito snel afscheid genomen,want dit station staat er om bekend om zn zakkenrollers en overvallers.Na twee keer een eng verhaal gehoord te hebben,ben ik wel extra voorzichig!

Ik moest helaas alleen met de Trolley en bus,want ik moest precies de andere kant op.Ik voelde me niet zo op mn gemak in de overvolle Trolley en toen ik over moest stappen naar mijn bus,stond er een gigantiche rij en was ik de enige buitenlander..
Voor de eerste keer trok ik het me erg aan dat kinderen van 4/5 jaar en ouder me kaugompjes proberen te verkopen.
Het is toch verschrikkelijk dat ze tot zo laat moeten werken!
Ik heb besloten het af en toe maar iets te kopen,er zitten twee kanten aan het verhaal.Als ze niets verkopen gaan ze stelen en als ze wel verkopen hou je het in stand.Erg dubbel en moeilijk.

De buschaufeur scheurde echt heel hard en toen ik er uit moest,moest ik eerst heel hard roepen voordat hij de achterdeur opendeed.
Snel naar huis gehaast en daar lekker een kopje thee en een ander heelijk soort kaneel/vruchten drankje gedronken en gekletst met Consuelo.

Vandaag les gehad en we zijn bezig met de verleden tijd.Waarchijnlijk ga ik na mijn Spaanse lessen(die eindigen op 9/2) twee weken engelse les geven in de Selba(=de jungle)Ik ga morgen met de bazin van de organisatie bellen.Ik ben benieuwd!

Morgen verven(vandaag ging niet door) en vanavond weer naar salsa!Heb helaas geen tijd gehad om te oefenen.

Tot snel,hasta luego!

veel liefs van Renee

  • 25 Januari 2005 - 18:53

    MaRe:

    HEE knussed!wat leuk al je verhaaltjes.. ik ben super benieuwd naar je foto\'s!!!! veel liefs Mare

  • 25 Januari 2005 - 20:15

    Judith:

    Lieve Renee,

    geweldig,al die verhalen. Veel liefs en -xxx- van Judith

  • 26 Januari 2005 - 08:39

    Doortje:

    Pipooo!! Wie vergeet nu zijn super handige, hygiënische, lichte en platte plastuit! ;)

    Dikke tút, Doortje

  • 27 Januari 2005 - 13:11

    Riekje:

    Lieve Renee,
    Ik geniet iedere keer weer van je verhalen. prachtig!
    Zoals Doortje altijd zegt
    dikke tût Riekje

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Renee
Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 268
Totaal aantal bezoekers 34884

Voorgaande reizen:

04 Juni 2016 - 09 September 2016

Azie 2016

30 November 2012 - 23 Februari 2013

Nepal

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: