Esta es la vida! - Reisverslag uit Quito, Ecuador van Renee Kooijman - WaarBenJij.nu Esta es la vida! - Reisverslag uit Quito, Ecuador van Renee Kooijman - WaarBenJij.nu

Esta es la vida!

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Renee

14 April 2005 | Ecuador, Quito

Buenas noches!!

Hier ben ik weer!Bruiner dan ooit tevoren en in een heerlijke vakantiestemming!Zaterdag ging het een beetje mis,Sanne had haar vlucht gemist en daardoor was ik de eerste dag alleen.De vlucht was echt prachtig,ik kon heel Quito zien liggen omdat er bijna geen wolken waren!Na bijna 2 uur vliegen kwam ik op Baltra aan en daar stond een oudere man op me tewachten om me naar zn huis te brengen.Ik woon nu op santa Cruz.Het eerste waar ik verwondert over was,was de kleur van de zee,zo ongelofelijk doorzichtig en azuurblauw en natuurlijk de hitte,elke dag schijnt hier volop de zon en als er een keertje wolken zijn is het daardoor niet veel minder warm.

Gelukkig kwam Sanne de volgende dag al aan en we zijn zondag naar een van weinige reisburos die toen open waren gegaan en geinformeerd naar een tour naar de andere eilanden.Woensdag vertrokken we voor 4 dagen naar de zuidelijke eilanden,South Plazas,Española,Santa Fe en Floreana.We hebben echt superveel gezien en gedaan,de natuur,maar voral ook de dieren zijn echt prachtig.
De zee was op eigenlijk alle plaatsen superdoorzichtig en de dieren kennen geen angst.Ze hebben nooit vijanden gekend,dus vandaar dat je soms op moet passen dat je niet op ze stapt.Op de Galapagos leven veel diersoorten die alleen hier voor komen.We hebben erg veel vogels gezien,waaronder de blue foot booby(een vogel met knalblauwe poten),albatrossen,fregatvogels(met zon enorme rode ballon),flamingos en nog veel meer.En dat vanaf min een paar centimeter!

Op de eilanden zijn 2 soorten leguanen,zee -en land leguanen.De zeeleguanen zijn zwart en eigenlijk erg lelijk(ze supgen als je te dichtbij komt-,maar daardoor wel weer speciaal en de landleguanen veel groter en met verschillende,vooral geelachtige kleuren.Een keer leek het of eentje een legerjasje had aangetrokken!Ze komen af op gele bloemetjes en doen erg prehistorisch aan.
Op elk eiland waren wel zeeleeuwen en sinds deze trip behoren ze echt tot mijn favoriete dieren,ze zijn zo super schattig!En ook erg lief voor elkaar!Hoe lomper en onhandiger op het strand,hoe leniger en beweegelijker in het water.Echt een heel groot verschil!Op de laatste dag hadden we al gesnorkeld en omdat iedereen(ik dus ook)koud was,wouden de anderen niet het water in,omdat ik veel zeeleeuwen zag,ben ik er toch ingegaan,deze keer met een goede snorkelbril-wat een irritatie als ie niet goed afsluit-

Al snel was ik bij ze en ze waren zo lief,nieuwschierig en vooral mooi!Ze bleven maar rondjes om me heen draaien,me ondersteboven bekijken,een leuk spelletje vinden ze om met een vaart recht op je af te komen en dan een paar centimeter voor je bril ineens de andere kant op te schieten.Op een gegeven moment wouden ze mn camera afpakken en snuffelde aan mn voet.Ik was zo blij dat ik dit meemaakte!!Het zijn vooral de moeders en de kleintjes die zo nieuwschierig zijn.Toen ik een 3x zo groot mannetje langs zag komen,vond ik het wat enger worden.Je moet namelijk erg oppassen dat ze niet boos worden als je te dichtbij hun jongen komt.

Verder ben ik met snorkelen natuurlijk veel tropische vissen,roggen,haaien en zeeschildpadden tegen gekomen.Twee keer heb ik boven een zeeschildpad gezweeft,ook echt gewelidig.Ze trekken zich niet veel van je aan en zwemmen(eigenlijk meer vliegen) echt vlakonder je.Aan de haaien moest ik even wennen,in eerste instantie is je eerste reactie toch dat je van ze schrikt,maar omdat ze hier genoeg te eten hebben en niet supergroot zijn,vallen ze hier geen mensen aan.Iemand vertelde me dat mensen ook maar rare wezens voor ze zijn en dus geen lekkere hapjes.

De boot de Cormorant had ruimte voor 10 passagiers en een paar bemanningsleden.De eerste drie nachten heb ik wel last gehad van zeeziekte,een keer was het zo vervelend dat ik op het dek heb geslapen.De sterrenhemel is hier echt prachtig!We hadden een erg leuke groep en de kok maakte heerlijk eten enz.Toch wel erg belangrijk,maar helaas hadden we een vervelende gids.Hij mocht ons vanaf de eerste minuut al niet en op het laatst hing er gewoon een vervelende sfeer waarin niemand meer iets zei en op Floreana,Post Office Bay,bartse de bom en zijn we in discussie gegaan.Natuurlijk viel er niet echt met hem te praten en heeft het niet echt veel geholpen.

Post Office bay is een plaats waar al eeuwen lang post word gedaan in een vat.Vroeger gebruikten de schippers het om de laatste nieuwtjes te weten te komen en nu maken de toeristen er massaal gebruik van.Het werkt zo;Je doet je kaart met je adres,maar geen postzegel er in en zoekt tussen de andere kaarten of er een van jou land,of het land dat je nog gaat bezoeken,in zit.
Officieel hoor je deze kaart persoonlijk langs te brengen,maar opsturen in jouw land is natuurlijk ook goed!Helaas zaten er geen kaarten voor Nederland in,maar dat komt omdat er hier veel Nederlanders zijn.Nu maar afwachten wanneer de kaart naar thuis en Oma aankomen!

Om het vat zijn planken en veel andere dingen neergezet en vaak laten mensen hun naam of een visitekaartje bijzoorbeeld achter.Ik heb mn naam ook opgeschreven,een muntje achtergelaten en een religieus hangertje uit Cuenca opgehangen.Die blijft er nog wel even hangen!

Omdat we de tour eigenlijk wel erg leuk vonden en toch wel benieuwd waren naar de andere eilanden,hebben we de tour-goedkoop-verlengt.Eigenlijk was er nog maar plaats voor 1 persoon meer,maar ik heb in een klein bedje-met ook kleine kakkerlakjes-bij de crew heerlijk geslapen,echt de drie beste nachten!Ik moest waarschijnlijk even wennen aan het schommelen en heb nu ik weer op vaste wal ben,soms het gevoel dat ik nog op de schommelende zee zit.Beetje last van zeebenen dus!

Zaterdag zijn we gezellig met zn allen wat coctails gaan drinken en heb ik samen met de jongens een voetbalspel gespeeld.Wel een typisch Ecuadoriaans voetbalspel,waarvan alles een beetje scheef en los hangt,maar daarom niet minder spannend is!

De volgende dag heb ik lekker even uitgeslapen,terwijl de anderen naar het Charles Darwin Instituut gegaan zijn.We waren er al geweest,dus vandaar dat ik niet ben gegaan.Wel ben ik meegegaan naar een schildpadden reservaat,waar wilde reuzenschildpadden leven.We kwamen er veel tegen en als je te dichtbij komt,maken ze een sissent geluid en kruipen natuurlijk in hun schild.Ook deze enorme dieren deden erg prehistorisch aan.Ze kunnen dan ook wel erg oud worden,ik geloof wel 100 a 200 jaar oud!

Toen zijn we vertrokken naar de Noordelijke eilanden.Het verschil met de zuiderlijke was vooral de natuur en het aantal dieren.De zuidelijke waren dus vooral bijzonder om zn dieren en hadden een droge natuur met veel cactussen en bij de Noordelijke was het duidelijk dat de Galapagos eilanden uit vulcanisch steen bestaan.

De vervelende gids is op vakantie gestuurd(hij had veel te lang achterelkaar gewerkt) en we kregen een nieuwe,echt goede gids.Met zn overdreven amerikaanse accent en zn zwembroek met stukjes tijgerprint kwam hij grappig over.

En toen was het 12 april,de dag voor mn verjaardag!s Avonds kregen we heerlijke verse-eigenlijk illegale- kreeft en daarna ging het licht uit...Het kaarsje van de enorme taart met mn naam en meer werd aangestoken en er werd 2 keer voor me gezongen,in t engels en t spaans!Oh,wat voelde ik me jarig!!Echt super!!De volgende dag werd ik door iedereen gefeliciteerd en kon ik genieten van het laatste eiland,Seymour.Er was een mooie zonsopgang en weer veel lieve zeeuleeuwen,bluefooted boobies en eindelijk zagen we de prachtige fregat vogels met hun enorme rode ballon!

Die middag heb ik samen met Sanne nog even een gebakje gegeten en een jugo op ons favoriete plekje gedronken,daarna even gestressed vanwege de mislukte belpogingen,maar daarna toch heerlijk met de ook jarige Ellen gebeld en daarna lekker afgekoeld in de zee.

s Avonds hebben we met drie jongens die we hebben ontmoet superlekker-doritos met mijn guagamole,verse vis,gebakken aardappeltjes,salade,wijn,en cola met rum-gegeten en gedronken op het dakterras en daarna nog even een potje voetbal gespeeld.Al bij al een leuke dag gehad dus!Ik ben beniewd hoe het er thuis aan toe ging,ik kan namelijk alles terugzien omdat Ellen alles gefilmt heeft!

Vandaag was mijn eerste werkdag bij de kinderdagopvang.De opvang bestaat uit 4 verschillende groepen,van 1 jaar to ongev.5 jaar.Elk half uur werk ik in een andere groep en vanaf nu heet ik Tia(tante)Renee.Omdat ik al een heel lang verhaal getypt heb,vertel ik daar volgende keer meer over!Bovendien word ik nu lek gestoken door een mug(grrr)
Ik vind het werk iniedergeval wel leuk,de kinderen zijn schatjes.

Tot de volgende keer!En nog heel erg bedankt voor jullie lieve felicitatie mailtje en kaartjes!!

Heel veel liefs van-de nu 21 jarige-Renee!

  • 15 April 2005 - 08:10

    Riekje:

    Wat een avonturen, als ik jou was zou ik er en boek over schrijven, je kan prachtig vertellen.Blij te horen dat je een hele fijne verjaardag hebt gehad. Dikke kus, Riekje

  • 15 April 2005 - 19:20

    Alex En Kim:

    Ha Renee,
    Wij zijn het helemaal met je eens en genieten nog steeds na van al het moois en de hollandse gezelligheid op de boot. Wel een beetje lief zijn voor de kids daar en vooral blijven genieten.
    x alex en kim

  • 16 April 2005 - 15:11

    Marijke:

    Hey Renee, Nog van harte gefeliciteerd met je verjaardag. Vind echt super dat je het erg naar je zin hebt. Ik mail je binnen kort weer maar heb het erg druk gehad! Dikke tut Marijke

  • 16 April 2005 - 15:11

    Oma:

    veel verjaardaagsknuffels en lees weer je toegestuurde side

  • 16 April 2005 - 17:09

    Anneke Verhulsdonk-Kooijman:

    Wat een leuke verteltrend heb je. Heel apart zeker om 21 te worden, zover van huis. Je moeder zal je gemist hebben, denk ik. Trouwens op bepaalde foto's lijk je veel op je moeder, in ieder geval hoe je staat. Wat een prachtig gebied om te snorkelen. Moet je nog niet duiken? Ik kon trouwens ook zo van snorkelen genieten, maar jij ontmoet wel heel bijzondere wezens.
    Mou verder veel plezier met je werk en je reis.
    groetjes

  • 20 April 2005 - 20:24

    Ineke:

    Heej Renee!
    Nog gefeliciteerd met je verjaardig he!
    Als je in Nederland bent krijg je een cadeautje, als je me nog een tip geeft wat... ;)

  • 22 April 2005 - 15:50

    Stephan:

    Nou Renee, is het je toch gelukt. Goed gedaan. Ik lees je berichtjes af en aan en het is leuk om te lezen dat het zo goed met je goed. Mooie avonturen. Merk je ook iets van de onrusten omtrend de president en de rellen?

  • 25 April 2005 - 11:43

    Wilja:

    PRACHTIG !!!!

  • 25 April 2005 - 14:59

    LOTJE:

    Hej lief meisje!!
    Veel te laat, maar nog van harte, zooo, mooie taart hoor!
    Ik ben echt echt jaloers op je, wauw wat is het daar mooi en al die dieren, helemaal geweldig.
    Mis je wel hoor....
    Lekker genieten en een dikke kus, Lotje!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Renee
Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 314
Totaal aantal bezoekers 34888

Voorgaande reizen:

04 Juni 2016 - 09 September 2016

Azie 2016

30 November 2012 - 23 Februari 2013

Nepal

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: