Carnaval vieren in Ambato - Reisverslag uit Quito, Ecuador van Renee Kooijman - WaarBenJij.nu Carnaval vieren in Ambato - Reisverslag uit Quito, Ecuador van Renee Kooijman - WaarBenJij.nu

Carnaval vieren in Ambato

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Renee

07 Februari 2005 | Ecuador, Quito

Buenas Tardes!

Ik heb echt een GeWeLdIg weekend gehad!Het begon vrijdag al goed toen Michel,Hilda(de lerares van M),Carolina en ik gingen dineren na de les!Het was een typische maaltijd van de Costa,echt heerlijk!Een koude soep met vis en garnalen(echt een van de beste soepen die ik ooit gehad heb),rijst en vis.Helaas hoorde ik wel dat er drie van de vier puppys(waaronder mijn lievelings) doodgebeten zijn door hun eigen moeder!Echt heel extreem en zielig...


Die middag nog even langs het reisburo geweest en we hebben afgesproken dat ik een week engelse les ga geven in Lago Agrio en daarna een week veel dieper in de jungle ga werken als spaans/engelse tolk.Echt perfect,want zo zie ik ook nog wat van de jungle!

Zaterdagochtend weer heel vroeg op en Antje en ik gingen niet alleen naar Ambato,maar ook nog met Samia(franse collega)en Ivon(nieuwe huisgenootje)En de andere vier vrienden van Samia kwamen niet opdagen.

Na ongeveer drie uur kwamen we aan in Ambato en toen we een overdekte markt ingingen kwamen we de vier vrienden tegen.
Ik ben helaas de helft van de namen vergeten,maar er was een Japans meisje,een Engelse(Alex),een Amerikaanse(Kenji) en
Canadese jongen.Allemaal erg aardig!
In de overdekte markt was het erg druk,want de president kwam even langs!

Daarna zijn we naar hotel Quayquil van de anderen gegaan en die viel helaas een beetje tegen.De recepie zag er aardig uit,maar het begon al toen we extra moesten betalen omdat we met zn drien waren en dus ook voor het extra bed moesten betalen.Nadat we $8 betaald hadden per persoon(wat duur is in Ecuador),konden we na een tijdje de kamer bekijken.Het bleek een piepklein benauwt kamertje te zijn met twee(!)bedden.Maar er waren toch vier bedden vroegen we,nee dit was het.Overduidelijk was dat het eenpersoonsbedden waren,omdat er maar 1 kussen op het bed lag.Anders dan accoord gaan kon niet en ach,het was maar voor 1 nachtje..

Samia had met haar huisbaas/vriend afgesproken en die nam ons mee naar een plaats buiten Ambato.Leuk!Met zn achten klommen we achterin de truck en genoten we heerlijk van de rit,totdat we zagen dat de vriend(op zn moter),en zn twee vrienden,waaronder de bestuurder een fles sterke drank leeg dronken!Opeens vonden we het niet meer zo leuk om in een scheurende auto langs diepe afgronden te rijden...|slik|

Gelukkig kwamen we na een half uurtje heelhuids aan bij het grote huis van een van de vrienden.Het was echt een klein paradijsje!Mooie bloemenstruiken in de tuin,palmbomen en lama s!Nadat we een tijdje gezeten en gedronken hadden,gingen we de omgeving bekijken.Die was ook erg mooi!

Nadat Samia aan de bestuurder vroeg of hij ajb niet meer wilde drinken,gingen we nog een ritje maken.Deze keer genoot ik er erg van!(de bestuurder leek gelukkig ook helemaal niet dronken)We reden over erg stoffige wegen,langs kleine weggetjes,midden in de bergen.Ik heb er wel blauwe plekken aan overgehouden,maar het was echt heerlijk en avontuuristisch achter in de truck!

Na een tijdje waren we weer terug bij het huis en toen liet een vrouw haar schilderijen zien.Ze wou namelijk wat geld dat ze met de schilderijen verdiende aan de organisatie waar Antje werkt geven.Ze schilderde vooral paarden en oude legendes,erg mooi!

Nadat we weer in Ambato waren,zijn we gaan eten op een geimproviseerd terrasje langs een weg.Er stond in veel restaurants Cuy op het menu!Ipv varkenskoppen waren nu bakken en spietsen vol met cuyes te zien.Gelukkig was ik niet de enige vegetarier,Het Japanse meisje en Kenji waren ook vegetarisch.Nadat ik een zwarte haar uit mijn maaltijd had geplukt,kon ik ook beginnen aan mijn aardappels,banaan en witte mais.Desondanks was het erg lekker!

Daarna zijn we nog wat gaan drinken in een ander restaurantje en heb ik heerlijk genoten van een capachino.Mmm..
Na wat gerust en gedouched(we zaten onder het stof)te hebben,gingen we op stap!Jippie!!Eindelijk!Helaas konden we niet echt een leuke bar of discotheek vinden,dus zijn we wat gaan eten en drinken in een pizzeria.Wat was het heerlijk om,na een maand,weer eens iets "westers" te eten!!Ook al waren er niet echt leuke discotheken,op verschillende plaatsen in Ambato werd in de straat gewoon een feest gehouden.We gingen even bij een kijken en we werden verwelkomt alsof we erg bijzonder waren.
Vooral Alex viel op omdat hij erg lang(1m98)is!We werden wel 5 keer omgeroepen,wat wel grappig was,want elke keer kwamen we ergens anders vandaan.Uit Azie,Duitsland enz.

Ondanks dat ik erg onaantrekkelijk was in mijn XL fleecetrui wou een oud mannetje toch met me dansen.Er volgden meer,maar die heb ik maar netjes bedankt.Het was echt supergezellig en erg grappig,omdat Alex echt de leukste thuis is en zich nergens voor schaamt haha.

Ondanks het krappe bed toch goed,maar kort geslapen.We moesten weer vroeg(7h)op omdat om 9h de parade begon.Na een lekker kopje thee en een fruitsalade zochten we een plaatsje langs de weg.Er was een verhoging gereserveerd,maar toen niet iedereen kwam opdagen,mocht ik vooraan op een stoel zitten.Zo kon ik alles op mn gemak bekijken!Ik zat naast Fana,een oudere vrouw die in Ambato woont en we raakten al snel aan de praat.Ze had nog nooit van Nederland gehoord en toen ik vroeg of ze Europa sowieso wel kende,zei ze van niet.En Afrika en Azie dan?Ook niet,'ik ken alleen Latijns Amerika'Ik vond het erg raar,maar volgens mijn gastfamilie is het heel normaal.
De parade begon pas om 10h30,maar ik vond het heerlijk om tot die tijd mensen te kijken.

Het was echt heel bijzonder om z on groote optocht te zien en ik heb 1,5h lang zitten te genieten!En de sfeer was erg goed.Constant riepen de dansers "Viva Ambato" en het hele publiek riep het terug. De optocht bestond uit verschillende colleges en die hadden allemaal een ander onderwerp.Voorop was een kar versierd met bloemen en daarop stond de 'Reina',de koningin van het college.Ze gooide bloemen en andere dingen naar het publiek.

Doordat Fana erg enthausiast was,kregen we van alles naar ons toegegooid.Pruimen,ijsjes,lollies enz. Achter de bloemenkar waren jongens en meisjes aan het dansen.De meisjes veel met superkorte rokjes en hoge hakken.Knap hoor,om dan toch zo goed te dansen!
Echt,er zaten kippenvelmomente tussen!Soms is het net of ik in een droom zit!Ik kan echt heerlijk genieten.

Nadat de parade afgelopen was en ik een pruim en een Chinese kalender rijker was zijn we naar 'Mister Pollo'gegaan.Kip dus,Kenji en ik hielden het bij een appel en mn pruim.
In de bus naar net station van Ambato was het erg druk en toen Antje en ik gezellig aan t letsen waren keek ik even naar rechts en zag een hand in mijn tasje met beursjes zitten!Ik geef er een klap op en de jongen haald rustig zn hand eruit en deed net alsof er nks gebeurd was.Ik heb het maar zo gelaten,maar was erg verbaast.Je voelt er echt niks van!Voortaan nog beter opletten.

De terugweg ging redelijk snel voorbij en toen ik in de bus naar huis zat,merkte ik weer dat carnaval met water gevierd wordt in Quito!Ik zat bij de achterdeur en natuurlijk werden er waterballonnetjes naar binnen gegooid!

In Ambato is dat streng verboden,en zelfs toen een meisje met schuim spoot,kwamen er meteen vijf militairen aan.
Ik ben vroeg gaan slapen,daar was ik echt aan toe!Vandaag mn laatste les gehad, ik heb het erg leerzaam en leuk gevonden,maar ben eerlijkgezegd wel blij dat ik nu niet meer hoef te leren en huiswerk hoef te maken.
Mijn lieve gastgezin ga ik wel een beetje missen denkik.Ik vond het erg leuk om te kletsen met Consuelo en Bob Esponja(Spongebob)en Rugrats te kijken met Skarleth.

Morgen ga ik waarschijnlijk op stap met Antje,Carolina en Lars.Hij is ook een Nederlandse jongen en keert woensdag weer terug naar Nederland.Waarschijnlijk vertrekken Antje en ik oensdagnacht naar de kust en komen we terug op ma of dins.Ik heb echt heel erg zin om naar de kust te gaan!Er zijn hier helaas geen 'Baunty stranden',maar het moet wel erg mooi zijn.

Ik beloof vanuit daar ook te mailen!

Veel liefs van Renee

  • 07 Februari 2005 - 20:51

    Els:

    lieve renee,ik lees met plezier jouw verhalen.
    je kan wel een boek gaan schrijven, want je maakt zoveel spannende dingen mee!!!!!
    Loes en arien waren het weekend hier, arien en gerard zijn naar een grote kanozaak geweest, arien heeft een wet suit gekocht, je weet wel zo,n glad zwart pak alsof je je een dolfijn waant, hoe ouwer hoe gekker!
    loes en ik zijn alkmaar in gegaan en later met zijn viertjes.was erg leuk.
    mabel was te paardrijden op de grote zwarte jason vrijdag was ik met mijn studievrienin naar groothandelzaken van stoffen en fournituren geweest.
    die fourniturenaak was giganties groot, zoveel knopen. spelden, ritsen enz. nog nooit bij elkaar gezien.
    nou lieve grote stoere reis griet, veel plezier en blijf op je hoede!

  • 08 Februari 2005 - 08:40

    Doortje:

    Tjonge jonge, al die namen! Ik denk dat ik niet helemaal meer weet wie wie is... en waar je wie wie van kent ;)
    Dikke tút!!

  • 09 Februari 2005 - 10:36

    Mama:

    lieve reneetje

  • 09 Februari 2005 - 10:39

    Mama:

    lieve reneetje
    ik volg de plaatsen waar je naar toe gaat via elmar reishandboek, heel grappig daar stond het hotel waar je geweest bent in ambato guayaquil, als het beste hotel met prima kamers, zo zie je maar weer tot mails liefs mama en papa

  • 09 Februari 2005 - 12:14

    Oma:

    oma zegt dat ze heel veel plezier in je post heeft en geniet mee van je avonturen kus van oma

  • 09 Februari 2005 - 20:27

    Hester:

    jeetje mineetje,wat veel heerlijke en enge dingen. Ik kan me voorstellen dat het soms lijkt alsof je droomt. Ik ben enorm trots op je hoe je je daar staande houd en met situaties om gaat.

  • 09 Februari 2005 - 20:28

    Hester:

    ik kijk uit naar je volgende mailtje
    kus

  • 12 Februari 2005 - 12:39

    Nynke:

    He Renee! Wat super gaaf dat je daar zit! Echt leuk om te lezen wat je allemaal beleefd! Heel veel plezier nog in Ecuador en tot gauw in Nederland! Liefs, Nynke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Renee
Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 354
Totaal aantal bezoekers 34794

Voorgaande reizen:

04 Juni 2016 - 09 September 2016

Azie 2016

30 November 2012 - 23 Februari 2013

Nepal

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: