Aangekomen in Thailand! - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Renee Kooijman - WaarBenJij.nu Aangekomen in Thailand! - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Renee Kooijman - WaarBenJij.nu

Aangekomen in Thailand!

Door: Renee Kooijman

Blijf op de hoogte en volg Renee

29 Januari 2013 | Nepal, Kathmandu

Inmiddels aangekomen in Bangkok en ik bevind me zomaar weer in een hele andere wereld. Ik moet wennen aan de gekke Thaise tongval en het warme weer. Het eerste wat me opviel in de taxi - wat niet helemaal goed ging door de taalbarrière- was hoe modern en westers het er hier uit ziet, wolkenkrabbers en luxe auto's op normale wegen.
De wc's zijn kitschi,westers en schoon in vergelijking met de Nepaleze. Duidelijk is dat de Koning hier heilig is want z'n gezicht pronkt overal,van grote gouden kitschi ornamenten op straat tot op de muur van de supermarkt en het internetcafe. De roepie is ingeruild voor de bath en inplaats van de tafel van 100 gebruik ik nu de tafel van 40.
Engels word hier een stuk minder gesproken, maar ook hier is de bevolking behulpzaam. Op zoek naar waar ik was op de kaart kwam een behulpzame vrouw op me af en herhaalde alles wat ik zei en ging onder andere op zoek naar 'just walking', heel lief.
Voor mij oogt de bevolking serieus in vergelijking met de goedlachse Nepaleze bevolking. De vrouwen zijn hier in het algemeen heel mooi en ik betrap mezelf er op dat ik de oude, westerse man hier stiekem met een andere blik bekijk..
Het laagseizoen is ingeruild voor het hoogseizoen en omdat Thailand al veel toeristischer is dan Nepal, schat ik dat 1/4 van de mensen op straat blank is. En daar is de stad op ingesteld. Overal kun je een goede kop koffie, een Belgisch biertje of een lekkere -of dat echt zo is laat ik volgende keer weten hihi-Thaise massage krijgen.
Naast de warmte en de muggen is ook het eten anders, nog steeds koriander (ik kan er al iets beter tegen) maar ook hier heerlijk eten,in plaats van samosa en fried noodles kun je hier heel makkelijk aan thaise noodels en vers fruit komen. Veel meer groente in het eten maar ook vlees, veel vlees en veel vis, ongekoeld in de zon. Ik weet zeker dat Myelle hier ook vegetarisch gaat eten. Morgen ga ik haar op halen met de skytrain.

Mijn laatste weken in Nepal veel alleen gereisd en daardoor bijzondere plaatsen gezien,bijzondere momenten meegemaakt en mensen ontmoet. Na de retraite ben ik naar de Koreaanse tempel gegaan waar je kunt blijven slapen, als je wilt mediteren en 3 x per dag een maaltijd krijgt.
Boeddhisten vanuit de hele wereld komen naar Lumbini om de geboorteplaats van Bouddha te zien. Er hing een bijzondere sfeer met alle monniken, gebedsvlaggetjes en mensen die mantra's zongen.
Na Lumbini heb ik besloten om de lange reis naar Bardia National Park toch niet te maken, maar terug te gaan naar Kathmandu. Om eindelijk mn kleding en m'n haar, inmiddels veranderd in 3 dreads,te wassen.
Mezelf getraktreerd op een heerlijk luxe hotel met heet water, een kachel en een zacht bed. Mmmm
Daarna dacht ik het ergste verkeer en drukte in Thamel te ontvluchten door naar Patan te gaan,volgens de Lonely Planet een plaatsje met een Durban Square (een centrum die bestaat uit tempels) en ik dacht, een yoga centrum.
In plaats daarvan bleek het een buitenwijk van Kathmandu te zijn met nog steeds te veel mensen en te veel verkeer en geen yoga centrum.
Ik moet er ongelukkig uit hebben gezien, want Bobin, de eigenaar van een winkeltje met organische koffie en 2 appartementen zag me lopen en stuurde een meisje op me af of ik verdwaald was. Terwijl ik nee tegen haar zei besloot ik dat het tijd was voor een kop koffie en liep ik zijn winkel binnen. Een interessant gesprek over de Vipassana volgde en omdat ik duidelijk aan rust toe was mocht ik met de belofte een mailtje naar de Lonely Planet te sturen in 1 van de luxe appartementen blijven, in een monumentaal huis direct naast Durban Square. Ik heb soms - best vaak eigenlijk- z'on geluk!
De volgende dag een tour door de kleinste straatjes en verstopte tempels en daarna even helemaal niks. Ik heb veel geslapen en geschreven op het zonnige terras terwijl er gitaar en dejmbe gespeelt werd in de winkel.
Heerlijk.
Ondanks het verleidelijke aanbod om langer te blijven ben ik weer terug naar Kathmandu gegaan. De volgende ochtend vroeg op om yoga te doen, maar ook dit keer mocht het niet zo zijn, want de voordeur Silver Home Hotel was op slot, een gast had de voordeursleutel meegenomen?
Na een chai op straat en een ontbijtje in een restaurantje die toch niet op dezelfde plek was als waar het minibusje stopte (Indiers?) met een minibusje aangekomen in Boudnath, wat je uitspreekt als Bouddha.

Ook deze plaats is heel belangrijk voor Boeddhisten en vooral voor Tibetaanse Boeddhisten. In Boudnath wonen dan ook vooral Tibetanen. Voor mij één van de mooiste plaatsen die ik bezocht heb in Nepal.
Zodra je het terrein van de grote stupa binnenloopt kun je nog maar 1 kant op, namelijk met de klok mee rond de stupa,mee met de mensenmassa die de gebedswielen laat draaien terwijl ze de mantra ''am mane pame ho'' zeggen. Het schrijven in het restaurantje waar ik boterthee en tibetaanse thee heb geprobeerd bracht me in gesprek met een chineze bouddhist, een monnik en een yogi en het schrijven op een bankje naast de stupa een chips moment met een paar oude Tibetaanse vrouwtje. Hierdoor zag ik nu meer dan ooit dat mensen echt mensen zijn met misschien andere gewoontes en kleding maar met dezelfde menselijke nieuwschierige en sociale trekjes.

De zon, het mogen meemaken van het ochtendgebed in een Tibetaanse gumpa, het meelopen met de Boeddhisten rond de stupa,waardoor ik me voor het eerst niet anders als blanke voelde, het zien van de overgave waarmee de Tibetaanse Boeddhisten zich laten vallen voor de stupa, de met kaarsen verlichte stupa vanwege de volle maan en de ontmoeting met Cattie, een Australisch meisje waar ik een enorme klik mee had omdat we zo op elkaar lijken, maakt de tijd in Boudnath heel bijzonder.

-Tadaa !- en nu een heel ander avontuur voor de boeg: met Myelle Thailand ontdekken! Ik ben weer heel benieuwd en zie er naar uit om een duik te nemen in de zee. Jippiedepippie!


  • 29 Januari 2013 - 16:23

    Judith:

    Hoi lieve nichie,

    Wat een mooie verhalen schrijf je over je reisavonturen en prachtige foto's. Nog een maandje genieten en dan kom je weer thuis. Van het weekend was ik nog bij oma en je ouders en zus om vervolgens naar de babyshower van Hester te gaan! Ze was compleet verrast! En het was erg gezellig! Nog veel reisplezier in Thailand! Dikke knuffel en kus van mij!

  • 29 Januari 2013 - 17:15

    Angelique:

    Renee, wat fantastisch! Ik ben heel benieuwd naar hoe je thailand vindt! En wat is de tijd snel gegaan! Heel veel plezier nog en tot over een maand. :) Liefs

  • 29 Januari 2013 - 19:04

    Mama:

    Fijn van je te horen, maar die dreads, daar heb ik wat moeite mee, je hebt zulk mooie haren, kusjemama

  • 30 Januari 2013 - 21:50

    Doortje:

    Lief meisje,
    Wat een avonturen weer. Heerlijk om van je te lezen.
    Hele goede reis samen lieverds! Blijft jammer dat ik het moet missen.
    Dikke kussen uit Nederland!! XXXXXXXXXXXXXXX

  • 31 Januari 2013 - 22:55

    Grootzus:

    WAUW!! wat maak je veel mee en zie je mooie dingen, zo fijn om te lezen...Geniet en geniet!! Ik hoop je echt snel te zien en spreken over skype
    Heel veel plezier samen met Myelle, fijn dat jullie samen zijn

    Kusss dikke buik zus

  • 01 Februari 2013 - 13:15

    Wilja:

    Hmmm, Renee, wat geweldig allemaal. Heel veel plezier in
    Thailand. Neem vooral veel van die mooie spiritualiteit mee naar ons nuchtere Nederland.
    Een veilige reis nog!
    Groetje, Wilja

  • 03 Februari 2013 - 14:30

    Milou:

    Hoi Renee,
    Wat leuk om jou blog te lezen. Ben ooit ook eens in Nepal geweest. Er komt weer vanalles in mij naar boven. Geweldig dat je nu samen met Myelle door Thailand gaat reizen. Plaats maar lekker veel foto's en mooie verhalen. Ben ik dol op!
    Veel plezier samen!
    Groetjes, Milou

  • 03 Februari 2013 - 15:03

    Jan Terpstra:

    Hoi Renée

    Wat maak jij een fantastische reis en wat heb je al veel avonturen meegemaakt.
    Het is fascinerend om je verhalen te lezen ,geweldig.
    Fijn dat je Myelle al hebt ontmoet. Nog een heel goede tijd en maar lekker genieten.

    Liefs Jan en Petra

  • 04 Februari 2013 - 15:56

    Lotje:

    Lieverd, wat heerlijk om te lezen weer! Geniet er van samen met Myelle!
    X

  • 04 Februari 2013 - 19:54

    Margo:

    Hey Renee!
    Leuk je verhalen te lezen en je foto's te bekijken! Mooi hoor! :)
    Veel plezier met Myelle! Geniet ervan samen!
    Liefs xxx

  • 05 Februari 2013 - 09:01

    Iwan,Mirjam En Jari De Jong:

    Lieve renee,

    bedankt voor je persoonlijke berichtje, lief!
    Je vroeg me wat leuke adresjes in thailand te sturen, ik zet ze zo op de mail naar je toe.
    Zousuper zijn als we elkaar nog kunnen zien, we keep in contact.
    Wij zijn nu op ko muk, en vliegen 7 feb van trang naar bangkok waar we dan nog 3 dagen zijn
    Ben erg benieuwd hoe jullie reisschema eruit ziet.
    Xxxxxxxxxx

  • 06 Februari 2013 - 14:38

    Ellen:

    woouw as always: heerlijk om te lezen.
    Dus ook aan de andere kant van de wereld sluiten mensen elkaar op.
    (heb ik laatst met stefan en martin gedaan in a-dam)
    ik ga nu je foto`s bekijken!
    xxxxxxx

  • 06 Februari 2013 - 14:38

    Martin:

    en groetjes van martin

  • 06 Februari 2013 - 14:43

    Ellen:

    Hoooi myelle!
    TE GEK om te zien dat jij en Renee daar bij elkaar zijn!
    Veel pelzier samen en maak er een mooie reis van !!
    Liefs Ellen

  • 06 Februari 2013 - 14:45

    Ellen:

    Toch nog 1 vraag: wie is die -strike- a-pose op de achtergrond van jullie foto??

  • 06 Februari 2013 - 19:26

    Bianca:

    Haa meiden!

    Leuk verhaal! Veel plezier op de bounty-eilanden!! En lkkr genieten van het mooie weer, hier moeten we s ochtends eerst krabben voordat we weg kunnen, brr...

    Lfs bianca

  • 08 Februari 2013 - 13:45

    Anneke Fibro:

    Dag Renee wat een fantastiche reis maakt jij. Maar wel een overschakeling naar het moderne Thailand. ook leik om de foto,s te zien. geniet ze en tot ziens.
    Anneke

  • 11 Februari 2013 - 22:33

    Grete Fibro:

    Je blijft genieten he. Wat lijkt me het heerlijk om zo'n reis te maken. Maar daar moet je dus nog jong voor zijn Gr Grete

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Renee
Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 782
Totaal aantal bezoekers 34882

Voorgaande reizen:

04 Juni 2016 - 09 September 2016

Azie 2016

30 November 2012 - 23 Februari 2013

Nepal

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: